Het is eind Augustus, paar weken geleden lekker warm, maar nu zitten we al terug met grijze wolken, af en toe een hevige regenbui; vive la belgique. Als A2-rijder die graag binnen enige tijd de upgrade naar de grote jongens zou willen maken, had ik het genoegen om een weekend lang met de Street Triple S van Triumph te mogen rondscheuren. Bedankt vrienden, het was een avontuur! Een kleine samenvatting ben ik dus wel verschuldigd.
De nieuwe Street Triple S is een uiterst unieke motorfiets binnen het gamma van wat er verkrijgbaar is op de markt. Terwijl vele merken hun blokken "downgraden" om closer in te spelen op de groeiende A2-groep, die gecrëerd wordt door de als maar strengere rijbewijssegmentatie; beslist Triumph trouw te blijven aan hun slogan "For The Ride".
De fisieke bouw van de moto, met zijn 660cc driecilinder en topkwaliteit versnellingsbak en vering, is klaar voor meer. Maar wordt standaard 35kw/47.6pk gelimiteerd. Daardoor is hij de betaalbaarste telg in het Triumph menu, en tevens de krachtigste A2 op de markt.
Met een minimum vraagprijs van 8 500 euro, is hij zeker niet de goedkoopste, maar zeker en vast waar voor je geld. Onthouden moet worden dat je ook direct een 70kw "undercover" hebt, dus je gaat het pakket niet snel ontgroeien. Simpelweg laten delimiteren, en je hebt een volle kracht A. Maar nu tot de stand van zaken! Wat is de hands-on ervaring?
Al een paar jaren rij ik ondertussen rond met men A2 rijbewijs. Uitgebreide rijervaring heb ik opgebouwd op de KTM Duke 390, en de grote klassieker voor het segment, de Honda CB500. Maar dit lijkt allemaal een stofje op de weegschaal van deze maschiene te zijn. De 3-cilinder is onvergelijkbaar met het gevoel van een hardere, stugge monocilinder. Het blok voelt zich het beste in de hoge toeren en schreeuwt zelfvertrouwen. Zo een kracht is moeilijk te vergelijken met het lakse gemakzuchtige van de lichtere instappers. Je voelt dat hij wordt gelimiteerd, maar nog steeds ga jij hem moeten bedwingen. Moeiteloos valt het meeste verkeer in 2de versnelling te doen, enkel voor autosnelweg of landelijke 70+ weg moet doorgeschakeld worden naar 3 of 4, en dan hebben we nog ruimte. Vanzelfsprekend dus dat ik hem ook graag over circuit had willen scheuren.
De afwerking is onberispelijk. Wat ook direct opvalt is hoe goed de vering is, zeker omdat houding en gevoel zo sportief zijn. Hij glijd over kasseien, en ook de passagier heeft niet te klagen. Natuurlijk is het geen tourer waar je direct met twee op naar Parijs rijd, maar er is aan een goed hoge positie gedacht achteraan. De standaard Pirelli Rosso Corsa banden zijn een perfecte keuze. Hopen grip, maar nog steeds genoeg tread om zelfvertrouwen te geven in de regen.
Wel is dit een volwassen motorfiets, welke je actief gaat moeten leren beheersen. Niet zozeer in de eerste plaats op de weg, maar zeker in het manouvreren van het geheel. De draaicirkel is vrij groot, en hoewel licht voor zijn klasse, is het wel al een zwaardere motor. Zeker een goed stapje omhoog waarschijnlijk, van wat de meeste op rijschool tussen de benen krijgen.
Samengevat dus een zeer verstandige keuze prijs/kwaliteit voor diegene die direct willen investeren in een motorfiets die met hun mee kan groeien. En met weinig discussie de meeste complete en krachtigste A2.